Zonder goed idee valt al je content in een groot zwart gat

Een pleidooi voor meer lef!

Populair en wetenschappelijk waren ooit twee onverenigbare planeten. Tot Stephen Hawking beide verbond in zijn bestseller ‘Een korte geschiedenis van de tijd’. Een boek over thermodynamica, neutronensterren en de oerknal. Immens populair. Waren lezers echt zo geïnteresseerd in het werk van deze wiskundige-natuurkundige-kosmoloog. Het was vooral het verhaal achter de man dat tot de publieke verbeelding sprak. De mythe Hawking. Het idee van een krachtig intellect, gevangen in een beperkende fysieke conditie.

Symboliek

Fysieke misvormingen zijn vaak krachtige symbolen in mythologie. Elephant man. Monster van Frankenstein.Oedipus betekent gezwollen voet. Hawkins is de overwinning van hersens op spierkracht. Zijn verhaal belicht de kurkdroge wereld van de theoretische fysica, met menselijke passie en moed. Wetenschap, vooral data is zo populair, omdat het kennis en passie gelijkstelt met uitzicht op hoop. Hawking stond voor hoop.

Wie hoopt krijgt vleugels

Emily Dickson omschreef hoop als ‘iets met veren dat zich nestelt in de ziel’. Wie hoopt krijgt vleugels. Obama, Martin Luther King boden hoop. Wie hoopt en nieuwsgierig is heeft voorpret. Kijk maar naar de Staatsloterij. Nike biedt prestatiehoop. De emotie dat het juiste gaat gebeuren. Hoop betekent niet de werkelijkheid naïef ontkennen. Hoop is een omhelzing van het onbekende en het onkenbare, een alternatief voor de zekerheid van zowel optimisten als pessimisten. Het is een overtuiging dat acties betekenis hebben en dat wat we doen ertoe doet.

Soms lijkt het of marketeers een punt hebben bereikt waarop het idee beschouwd wordt als oppervlakkige onzin. Een omslagwikkel voor marketing. Uitwisselbaar als een selfie aan het strand op social. Hoe achterlijk ook, het idee als optionele afleiding van het doel, de ecosystemen, de content-pijlers, de frameworks en al het andere om juist het idee te versterken en te delen. Een microscopische blik op de specerijen in plaats van de maaltijd. De gedachte dat de wetten van thermodynamica en aantrekkingskracht van zwarte gaten zo groot zijn dat je het wel af kunt zonder idee. Zonder Stephen Hawking. Gewoon lekker verpakken. Zonder het idee van een krachtig intellect, gevangen in een beperkende fysieke conditie gebracht via een volstrekt unieke persoonlijkheid met eigen stemgeluid.

Veel merken bieden hoop. Hoop op verjonging. Hoop op een beter klimaat. Hoop op geluk. Merken die fascineren nemen je net als Hawking mee in de wondere wereld achter het merk. Ze weten keer op keer te verrassen, te boeien. Ze creëren iets dat veel rijker is dan een instant propositie uit blik. Ze vertellen het totale verhaal van het merk. Positieve verbindingskracht. Gaan relaties aan buiten de directe consumptierelatie. Brengen een dialoog op gang. Delen het verhaal achter het verhaal.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog kwamen veel gevechtsvliegtuigen terug met kogelgaten. De technici analyseerde en versterkte de plekken die het meest werden geraakt. Om zo het aantal neergeschoten vliegtuigen te verminderen. Maar wetenschapper Abraham Wald keek niet naar de data, hij zocht naar het idee achter de gaten. Misschien was de reden dat er op sommige plekken geen kogelgaten zaten dat de vliegtuigen die wel werden geraakt op die plekken niet terugkeerden. Dit idee klopte en leidde tot het versterken van de plekken waar geen kogelgaten zaten.

Ik hoop (actieve verwachting) dat we dit jaar, geholpen door slimme data, inzichten en dialogen met mensen (die van vlees en bloed) meer stilstaan bij de zwaartekracht van een sterk idee. Eerst het idee, dan de actie. En ja, een idee zonder actie is een hallucinatie. Maar actie zonder idee is implosie. Zonder idee valt al je content in een groot zwart gat. Met een fiks gat in je budget kun je het even laten zweven, maar daarna is het voor eeuwig verloren.
Ge Key
Ge Key Strategist